In December 1642 the first meeting between Māori and Europeans took place: Ngāti Tūmatakōkiri and Abel Tasman. This encounter is illustrated from a 17th century point of view in the now iconic image of the 'Murderer's Bay'. Project 'View on Golden Bay' wants to rebuild this illustration with the help of views from artists, writers and researchers from both New Zealand and The Netherlands. The project will result in a book and exhibition. (read more).  In december 1642 vond de eerste ontmoeting plaats tussen Māori en Europeanen: Ngāti Tūmatakōkiri en Abel Tasman. Deze ontmoeting wordt vanuit 17e eeuw Europees perspectief weergegeven in de inmiddels iconografische illustratie van de 'Moordenaarsbaai'. Project 'Zicht op Golden Bay' wil dit beeld opnieuw opbouwen met behulp van inzichten van kunstenaars, schrijvers en onderzoekers uit zowel Nieuw-Zeeland als Nederland. Het project zal resulteren in een boek en expositie. (lees meer).


graphic and illustrative design
grafisch en illustratief ontwerp

View on Golden Bay on ‘De Kaaij’  Zicht op Golden Bay op ‘De Kaaij’

2012/09/21 8:29, 4 comments  21/09/2012 8:29, 4 reacties

As part of project ‘View on Golden Bay’, people can see how Vincent van Delft builds an upside-down sloop of bricks and stones under the Waalbridge in Nijmegen, The Netherlands (during the Indian summer festival at De Kaaij). It is called: ‘Die viel voor Abel, onder hieronder’. It shows the sloop of the Dutch during the confrontation with the Māori and is made of the available materials sand, basalt blocks and bricks (bricks were used as ballast on the journeys by the Dutch). As New Zealand is below us on the other side of the earth there we see the boat from below. The picture will arise in the coming weeks, the question is whether the ruling elements allow the image to be completed. Think only of the rising water. In het kader van project ‘View on Golden Bay’ kan men zien hoe kunstenaar Vincent van Delft werkt aan een stenen sloep onder de Waalbrug in Nijmegen (tijdens het nazomeren op de Kaaij). Het werk heeft de titel: ‘Die viel voor Abel, onder hieronder’ en toont de sloep van de Nederlanders tijdens de confrontatie met de Māori. Het wordt gemaakt van de voorhanden zijnde materialen zand, basaltblokken en bakstenen. Zeilschepen namen als ballast op de heenreis bakstenen mee. Aangezien Nieuw-Zeeland zich onder ons aan de andere kant van de aarde bevindt zien wij de sloep van onderen. Het beeld zal in de komende weken ontstaan, waarbij het de vraag is of de heersende elementen het toestaan dat het beeld voltooid wordt. Te denken valt hierbij aan het wassende water.

Vincent van Delft’s sloop of bricks and stones (filmed by Bert Liskamp). Vincent van Delft’s sloep van steen (gefilmd door Bert Liskamp).

 

Also artist Ger Driessen works on her contribution, consisting of references to New Zealand and the encounter in ‘the Murderer’s Bay’. Ook kunstenaar Ger Driessen werkt aan haar bijdrage, bestaande uit verwijzingen naar Nieuw-Zeeland en de ontmoeting in ‘de Moordenaarsbaai’.

 

The information sign of View on Golden Bay on De Kaaij. Het informatiebord van View on Golden Bay op De Kaaij.

 

  1. Hyacinth Egner schreef:

    Prachtig. Dat is zomer.

    Leuk die boot, zoals de Nieuw Zeelanders een boot in Nederland zouden zien als ze door de aarde heen konden kijken.

  2. Hartebeest schreef:

    Ja, Vincent bekijkt het op een prachtige manier. Al is het allemaal wel spannend met dat wassende water en ondernemende kinderen!

  3. Mieke schreef:

    De elementen trotseren…prachtig!

  4. henry schreef:

    hoi Vincent,

    eindelijk heb ik via google de foto’s gevonden van je kunstproject.
    zou je mij de foto’s van het aanbrengen van het zand met de graafmachine willen toezenden?
    daar zouden we wel heel blij mee zijn.

    mvg Henry en Myrrha en tot de winterkaaij

reply | reageer


concept, website and photography ©Hartebeest