In December 1642 the first meeting between Māori and Europeans took place: Ngāti Tūmatakōkiri and Abel Tasman. This encounter is illustrated from a 17th century point of view in the now iconic image of the 'Murderer's Bay'. Project 'View on Golden Bay' wants to rebuild this illustration with the help of views from artists, writers and researchers from both New Zealand and The Netherlands. The project will result in a book and exhibition. (read more).  In december 1642 vond de eerste ontmoeting plaats tussen Māori en Europeanen: Ngāti Tūmatakōkiri en Abel Tasman. Deze ontmoeting wordt vanuit 17e eeuw Europees perspectief weergegeven in de inmiddels iconografische illustratie van de 'Moordenaarsbaai'. Project 'Zicht op Golden Bay' wil dit beeld opnieuw opbouwen met behulp van inzichten van kunstenaars, schrijvers en onderzoekers uit zowel Nieuw-Zeeland als Nederland. Het project zal resulteren in een boek en expositie. (lees meer).


graphic and illustrative design
grafisch en illustratief ontwerp

The pūtātara / shell trumpet  De pūtātara / schelptrompet

2012/05/13 22:59, 0 comments  13/05/2012 22:59, 0 reacties

When visiting Robin Slow, he showed us a range of traditional Maori instruments, one of them being the pūtātara (shell trumpet). It is argued (for instance by Anne Salmond in Two Worlds) that the Ngati Tumatakokiri blew on a pūtātara when they met Abel Tasman. Tasman described it as ‘an Instrument which gave sound like the Moors’ Trumpets’. The combining of shell and wood (tied together with harakeke or pīngao) brings together Tāne and Tangaroa, the mighty Gods of Earth and Sea Beings. It signifies the importance of a peace offering (Brian Flintoff in Taonga Pūoro / Singing Treasures). Richard Nunns and Allan Thomas believe that the instrument used in the confrontation might have been the pūkaea, a long wooden trumpet. Tijdens ons bezoek aan Robin Slow liet hij ons een reeks aan traditionele Maori instrumenten zien, waaronder de pūtātara (schelptrompet). Er word gezegd (bijvoorbeeld door Anne Salmond in Two Worlds) dat de Ngati Tumatakokiri op een pūtātara bliezen toen zij Abel Tasman onttmoetten. Tasman beschreef het als ‘een Instrument, twelk geluit gaf als een der Moren Trompetten’. De combinatie van schelp en hout (verbonden door harakeke or pīngao) verbindt Tāne en Tangaroa, de machtige Goden van Aarde en Zeeleven. Het geeft het belang aan van het geven van een zoenoffer (Brian Flintoff in Taonga Pūoro / Singing Treasures). Richard Nunns en Allan Thomas geloven dat het gebruikte instrument in de confrontatie eerder een pūkaea was, een lange houten trompet.

Robin Slow: “Tasman heard the putatara sound and thought it was a welcome so his men played their trumpets in reply. To Maori the sound was to be a warning and a challenge; two different cultures, two different interpretations of sounds and their meaning, causing a reaction and the death of several of Tasman’s men”.

In the Auckland Museum / Tamaki Paenga Hira we came across this video in which Hirini Melbourne talks about Māori instruments. About the pūtātara: In het Auckland Museum  / Tamaki Paenga Hira zagen we deze video waarin Hirini Melbourne praat over Māori instrumenten. Over de  pūtātara:

reply | reageer


concept, website and photography ©Hartebeest